Stark i allmänhet

kärlek glädje frid tålamod

23:18

en fri sexualitet

Upplagd av allmän klagan, stark kärlek |

tycker det var längesen jag skrev ner något jag verkligen funderat över eller blivit upprörd över. lyssnade på radio igår och där diskuterades sexualitet, frågan var om man har känt sig hämmad av samhället i sin egen sexualitet. flera samtal om att man ska få känna sig fri och göra precis vad man vill togs fram. jag hörde ett samtal från en kille som var av en annan åsikt. nämligen att det kanske borde finnas gränser för vad som är normalt och inte, måste verkligen att kallas normalt. han ställde sig frågan hur långt det får gå egentligen.

jag är av lite samma åsikt. gränserna för vad som är normalt flyttas hela tiden och jag undrar vart vi kommer sluta. nu är det pride i stockholm och då diskuteras detta ännu mer. killen som ringde in till radion tog upp det här med könsbyte, han ställde sig frågan om hur mycket som ska tillåtas. om inte problemet ligger i nåt annat egentligen. man hörde tydligt att programledaren var av en annan åsikt och det retade upp mig ännu mer, att hon tog ståndpunkt. jag vet inte vart jag vill komma med det här men jag ville bara säga nåt.

allt är tillåtet men allt är inte nyttigt. lite min filosofi.

3 kommentarer:

Lisa Olsson sa...

Nej, det är sant. Allt är inte nyttigt.

Framförallt så är det inte nyttigt att förbjuda eller hindra könsbyte, och det är verkligen inte nyttigt att försöka med någon form av psykoterapi.

30% av transsexuella utan tillgång till vård kommer begå självmord. 70% har minst en klinisk psykiatrisk diagnos innan vårdegången påbörjas.
Efter att en transsexuell har bytt kön och lever så som de känner sig så mår de ungefär lika bra som resten av befolkningen och självmorden har praktiskt taget helt försvunnet.

Så könsbyte är i allra högsta grad nyttigt, det ökar livskvaliten enormt för de som faktiskt tillhör gruppen transsexuella. De enda som skulle må dåligt är den lilla del av befolkningen som av olika anledningar blir upprörda av detta. Varför de nu skulle blir det har jag ingen aning om.

Att byta kön skadar ingen annan - förutom genom omvärldens oförståelse och stigmatisering så det är inte konstigt att programledaren tog ståndpunkt för att människor faktiskt ska få göra något som gör att de mår så enormt mycket bättre och som direkt inte skadar andra människor.
Hur kan man egentligen vara emot det?

Lisa Olsson sa...

Du var så kritisk mot programledaren så jag antog att du var negativt inställd mot könsbyten. :)

Jag hoppas att du fick reda på i alla fall lite intressant fakta av mitt svar. Jag brukar söka efter bloggar som nämner trans och ibland kommenterar jag också det som skrivs, det känns som ett bra sätt att informera folk på.

Lisa Olsson sa...

Strax innan jag skrev till dig så hade jag haft en "diskussion" med en militant homofob så jag hoppas jag inte gick på för hårt.

Är det mer du undrar över så svarar jag gärna på det.

Subscribe