Stark i allmänhet

kärlek glädje frid tålamod

10:50

finns Gud?

Upplagd av allmän klagan, stark kärlek |

i min värld och mina tankar är det helt självklart att Gud finns. jag hade aldrig klarat mitt liv om jag inte hade haft de tankarna. ärligt talat så är jag övertygad om att jag hade tagit mitt liv om jag inte trodde på Gud. jag har mer än en gång tänkt tanken men blivit räddad för att jag vet att Gud har en annan plan med mitt liv. därför blir jag så ledsen när jag nu sitter och tittar på efter 10 på tv4, där sitter ett antal personer och pratar om religionen och kristendomen som något som inte för något gott med sig. de pratar om att det bara ger skam och skuld och bara för med sig massa lagar.

självklart tar de upp problemet om Gud är god hur kan det då finnas så mycket ondska. det verkar som att det är det största problemet för människor som väljer att inte tro. för mig är inte det något problem, Gud har gett oss den fria viljan och om han skulle styra och ställa i allt som vi människor ställer till med så skulle han ju ta bort vår fria vilja... visst detta är en svår fråga men försök istället se det goda Gud påverkar, det han gör i våra liv. vi som tror berörs så otroligt starkt och för mig är det obegripligt varför det inte påverkar de som inte tror...

5 kommentarer:

Charlotta sa...

Bra Emma! :)

maria sa...

Kan du inte känna att du har svårt att sätta fingret på vad de goda sakerna är för något?

allmän klagan, stark kärlek sa...

nej det tycker jag nog inte att jag har. det som jag tog upp om att jag fortfarande är i livet tack vare min tro är en otroligt stark god sak. sen mår jag väldigt bra av närheten till Gud! känner en trygghet, frid och glädje. min tro gör mig till en bättre människa, jag vill göra gott för att jag vill bli mer lik Jesus. om alla människor strävade efter att bli lik Jesus så tror jag att jorden skulle bli en bättre plats.

Faster sa...

Angående kommentaren från dig på min sida så kan jag hålla med dig om att jag inte trodde att du var så troende som du visar på din blogg. Ibland är du så religiös i dina uttalanden så att jag blir orolig - jag håller koll på dig för jag är rädd att du hamnar i en sekt av nåt slag som är värre än pingstkyrkan...ja, sån är jag men ur min synvinkel är det dig som jag är rädd om på mitt sätt.

Jag har svårt att förstå, som du vet, när det kommer till det här med Gud men jag accepterar att du är som du är.

Sen att du kopplar ihop din godhet med att du försöker bli mer lik Jesus är ju din syn av saken. När jag strävar efter godhet hos mig själv så relaterar jag till etik och moral eller till en människa som jag känner eller kände och som jag tycker är godheten självt.

Vi är ju olika och tur är det för det skulle vara väldigt tråkigt om alla var lika och tyckte lika om allt.

Kramis

Anonym sa...

Väldigt bra skrivet Emma. Håller helt med dig. Utan Jesus hade jag nog inte tagit livet av mig men GARANTERAT känt en saknad och känt mig mindre trygg. Att få tillhöra den himelska familjen är en fantastisk känsla och lycka.
Kram
/Lydia

Subscribe