Stark i allmänhet

kärlek glädje frid tålamod

13:28

Etik och moral

Upplagd av allmän klagan, stark kärlek |

ja jag har inget mer intressant att komma med än att jag sitter och pluggar. just nu har vi börjat läsa om etik och moral vilket faktiskt känns intressant. jag läser sakta men jag läser iaf. just nu läser jag om ett etiskt problem och hur man tar ställning till det.

exemplet är en flicka som går till en socialassisten på ungdomsmottagningen och berättar att hon har provat att knarka lite men hon får socialassistenten att lova att inte berätta något för hennes föräldrar. men dagen efter kommer hennes pappa till assistenten och berättar att han tror att hans dotter har börjat knarka och frågar om flickan har berättat något för assistenten?
hur gör assistenten nu? håller sitt löfte till flickan eller berättar för föräldern?

jag tycker sånt här är otroligt intressant att läsa om, samtidigt som det är otroligt svårt att ta ställning och veta hur man själv skulle ha gjort.

1 kommentarer:

Tessans matte sa...

Oj hur göra? Instinkten säger att jag inte ska berätta för föräldern men däremot råda honom hur man går tillväga om man tror att ens barn knarkar.

På så vis håller man vad man lovat barnet men hjälper både föräldern och barnet i alla fall...

Så skulle jag göra, tror jag.

Hur skulle du ha gjort?

Subscribe